- Suposa un descens del 37% respecte al mateix període de 2019, a causa de l’estat d’alarma declarat per la pandèmia del Covid19
- Aquest Expedient, posat en marxa pel Consell General de l’Advocacia Espanyola, simplifica i acurta els terminis i evita desplaçaments i esperes
Entre l’1 de gener i el 30 de juny de 2020 va haver-hi 225.036 sol·licituds de ciutadans per a utilitzar l’Expedient Electrònic de Justícia Gratuïta, eina desenvolupada per l’Advocacia Espanyola que agilita de manera segura l’accés a un dret fonamental com és la Justícia Gratuïta.
Aquesta xifra suposa un descens del 37% respecte a la d’usuaris que van utilitzar el sistema desenvolupat per la Infraestructura Tecnològica de l’Advocacia Espanyola, RedAbogacía, en els sis primers mesos de l’any passat (357.614 expedients en el primer semestre de 2019). La baixada en el nombre d’expedients està relacionada amb l’estat d’alarma declarat per la pandèmia de Covid19. Les sol·licituds d’Assistència Jurídica Gratuïta van descendir en totes les comunitats autònomes.
Aquest sistema ja connecta a més de 80 Col·legis d’Advocats de manera telemàtica i senzilla amb institucions com l’Agència Tributària, l’Institut Nacional de la Seguretat Social i la seua Tresoreria General, la Direcció General del Cadastre o l’Institut Nacional d’Ocupació, així com amb organismes de comunitats autònomes amb competències en Justícia. Amb aquest servei, l’Advocacia reforça encara més el seu paper en la ‘Administració Electrònica’, centrant-se en el seu compromís amb el servei de la Justícia Gratuïta al ciutadà que presten quasi 46.000 advocats a través del Torn d’Ofici 365 dies a l’any, 24 hores al dia.
AVANTATGES DE L’EXPEDIENT
L’Expedient Electrònic ofereix nombrosos avantatges per al ciutadà, l’advocat, el Col·legi d’Advocats i les Administracions Públiques.
En primer lloc, el ciutadà veu facilitat l’accés a la Justícia Gratuïta en simplificar els tràmits i acurtar els terminis en l’obtenció de la documentació, ja que evitarà els desplaçaments i les esperes en les finestretes de cadascuna de les Administracions competents.
La digitalització del procés permet a l’advocat atendre i donar curs a un major nombre de casos amb més agilitat.
Per part seua, el Col·legi d’Advocats assegura el contingut de les comunicacions gràcies a la signatura electrònica, millorant les seues gestions en reduir els terminis d’obtenció de la informació i augmentant la qualitat en el servei prestat al ciutadà en unificar la informació del sol·licitant en un únic expedient de forma estandarditzada i comuna a tots els Col·legis d’Advocats.
Finalment, les Administracions Públiques optimitzen i acceleren el servei que ofereixen al ciutadà, aconsegueixen la traçabilitat completa del procés per a la seua possible auditoria i a més redueixen els possibles fraus davant l’Administració optimitzant la despesa pública i aportant la màxima transparència en la gestió d’aquest servei als ciutadans